İzmir Organik Kümelenme

 
Üyeler
KÜMELENME YÖNETİM EKİBİ
KÜMELENME HİZMETLERİ
KÜMELENME FAALİYETLERİ

                  ORGANIC ORGANIC CLUSTER: Historical Background

The first clustering activities started in İzmir in 2005 with an EU funded initiative ABİGEM project and with the first attempts to establish an export consortium. The training activities carried out in the same year aimed at capacity building. 

Following this initial stage, 'İzmir Organic Cluster' was formed within the scope of the Project to Enhance Clustering Policies in Turkey. The Aegean Exporters Associations acted as the coordinating organization and organized various workshops and a roadmap was developed. In 2008, with the appraisal of the Development Agencies, Izmir Development Agency (IZKA) carried out a project and developed the 'Clustering Strategy of İzmir Project' in 2009 as the first example in Turkey. This project yielded thorough analysis of clustering and included 'Izmir Organic Cluster'.   

The Project, Developing European Inter-Cluster Alliance for Organic Sector', coordinated by the Aegean Exporters Associations in partnership with Ege Üniversity, Association of Ecological Agriculture Organization and Ecological Producers Association from Turkey, Ekoconnect from Germany, Organics Cluster in Rhone Alpes from France and Organic Products Cluster from Greece was carried out between April 2011 and October 2012.

Association of Organic Agriculture Organization (ETO) has been actively taking part throughout the above mentioned projects ETO participated in the activities and contributed to develop Izmir Regional Clustering Strategy for 2013-2018 as the representative of the Organic Food Cluster which was compiled as a comprehensive report.

The project entitled 'Increasing International Competitiveness for Organic Products' (2012) was performed by the Aegean Exporters Associations and ETO. The project aimed at elevating the competitiveness of exporter companies or those with potential located in the Aegean Region and thus achieve a sustainable increase in the export volumes for the mid-long term. After the termination of this project, ETO is coordinating the activities of İzmir Organic Cluster.  

Sources:  İzmir Kümelenme Stratejisi (İzmir Clustering Strategy, in Turkish) (https://www.kalkinmakutuphanesi.gov.tr/assets/upload/dosyalar/04-izmir-kumelenme-stratejisi.pdf) and ETO documents

Mission: to take on a pioneering role for promotion of Izmir organic sector nationally and internationally; to develop local competitiveness around the innovation concept and become a sustainable cluster creating added value through enhanced competitiveness on the way to success.             

Vission: Izmir is a highly respected innovative and competitive supplier of organic raw materials and finished products.

Business cluster strategy: Organic foods as raw material exports continue to meet demand however the target is to realize the change (transition) needed to provide organic food and other non-food final products with high added value to European and other developing markets in the long term by developing the domestic market. To ensure sustainable communication, cooperation and coordination among cluster actors, to develop and carry out joint projects, to contribute to the formation of growth and prosperity regionally and nationally, to increase the visibility of enterprises by effectively taking part in international cooperation networks and platforms and to facilitate access to markets, to increase local and national competitiveness by supporting information exchange and innovative activities among Cluster members.

Values:

  • Efficacy
  • Accountability,
  • Transparency
  • Efficiency
  • Responsiveness
  • Incorporating
  • Negotiating
  • Inclusiveness

İZMİR ORGANİK  KÜMESİ OLUŞUMU 

İzmir’deki kümelenme çalışmalarının, bir AB projesi olarak başlayan ABİGEM projesi ve 2005 yılında gerçekleştirilen ilk ihracat konsorsiyumu denemeleri ile başladığı bilinmektedir. Yine aynı yıl düzenlenen kümelenme konulu eğitimler ile bölgede uzman kadro temeli oluşturma çalışmaları gerçekleştirilmiştir. 

Bu çalışmaların devamında Türkiye’nin Kümelenme Politikasının Geliştirilmesi Projesi kapsamında Organik Kümelenmesi çalışması gerçekleştirilmiştir. Ege İhracatçı Birlikleri çatısı altında yürütülen çalışmalar kapsamında, İzmir Organik Kümesi için çalıştaylar düzenlenmiş ve bir küme yol haritası oluşturulmuştur. 2008 yılında gerçekleştirilen bu çalışmaların ardından, kalkınma ajanslarının aktif duruma gelmeleri ve İzmir Kalkınma Ajansının kümelenme konusuna stratejik bir bakış açısıyla eğilmesiyle birlikte, İzmir’in Kümelenme Stratejisinin Oluşturulması Projesi kapsamında 2009 yılında Türkiye’nin ilk bölgesel kümelenme çalışması başlatılmış, kapsamlı kümelenme analizleri gerçekleştirilmiştir. 

Ege İhracatçı Birlikleri koordinatörlüğünde, Türkiye’den Ege Üniversitesi, Ekolojik Tarım Organizasyonu Derneği, Ekolojik Üreticiler Derneği, Almanya’dan Ekoconnect, Fransa’dan Organics Cluster in Rhone Alpes, Yunanistan’dan Organic Products Cluster ortaklığı ile 2011 yılının Nisan ayında başlayan ve Avrupa Birliği tarafından AB ile Türkiye arasında imzalanan Sivil Toplum Diyaloğu –II hibe programı kapsamında desteklenen “Organik Tarım için Avrupa Kümelerarası İşbirliği Platformunun Geliştirilmesi” projesi 2012 yılının Ekim ayında başarı ile tamamlanmıştır. 

Derneğimizin de komite üyeleri arasında yer aldığı ve birçok çalıştay sonucu 2013-2018 yılları arasında İzmir Bölgesel Kümelenme Stratejisinin Belirlenmesi çalışmaları yürütülerek yazılı hale getirilmiştir. 

Ege İhracatçı Birliği ve Ekolojik Tarım Organizasyonu Derneği ortaklığında yürütülen Organik Ürünler İçin Uluslararası Rekabetin Geliştirilmesi Projesi (2012), Ege Bölgesi’nde faaliyet gösteren ve organik ürün ihracatı yapan veya ihracat potansiyeli taşıyan firmaların, uluslararası pazarda rekabet güçlerinin artırılmasını ve orta uzun vadede sürdürülebilir, karlı ihracat artışını sağlamayı amaçlamıştır. 

Proje bitiminden bu yana İzmir Organik Kümesi çalışmaları derneğimiz bünyesinde faaliyetlerini sürdürmektedir. 

Kaynaklar: İzmir Kümlenme Stratejisi (https://www.kalkinmakutuphanesi.gov.tr/assets/upload/dosyalar/04-izmir-kumelenme-stratejisi.pdf), ETO Derneği 

Misyon: İzmir organik sektörünün saygınlığının ulusal ve uluslararası alanda tanıtım ve gelişiminin sağlanmasında öncü rol üstlenmek; yerel rekabet gücü yaratmak ve başarıya giden yolda inovasyon kavramı çerçevesinde bir rekabet avantajı sağlayarak katma değer yaratan sürdürülebilir bir küme olmak.

Vizyon: İzmir saygın, yenilikçi ve rekabetçi bir organik hammadde ve gıda tedarikçisidir.

İş kümesi stratejisi: Hammadde ihracatı talebini karşılamaya devam ederken, organik gıdalar ve gıda dışı ürünler için iç pazarı geliştirerek uzun vadede Avrupa ve diğer gelişen pazarlara katma değeri yüksek organik gıda ve diğer nihai ürünleri sağlayabilmek için ihtiyaç duyulan değişimi (geçişi) hedef almaktadır. Küme aktörleri arasında sürdürülebilir bir iletişim, işbirliği ve koordinasyon sağlamak, ortak projeleri geliştirmek ve yürütmek, bölgesel ve ulusal çapta büyüme ve refah oluşmasına katkı sağlamak, uluslarararası işbirliği ağı ve platformlarda etkin bir şekilde yer alarak işletmelerin görünürlüğünü arttırmak ve pazar açılımını kolaylaştırmak, Küme üyeleri arasındaki bilgi alışverişini ve yenilikçi faaliyetleri destekleyerek yerel ve ulusal rekabet edebilirliği artırmak.

Değerler:

  • Etkililik
  • Hesap verebilirlik,
  • Saydamlık,
  • Verimlilik,
  • Cevap verebilirlik,
  • Kapsayıcılık,
  • Uzlaşma,
  • Katılım

 

Fotoğraflar

 

Sunumlar

 

keyboard_arrow_up